Om joshi kōsei och minderåriga i japans sexindustri. 

Bea & Signe

Sid.1 – Allmän fakta
Sid.2 – Japansk lagstiftning
Sid.3 – Utsatthet
Sid.4 – Efterfrågan
Sid.5 – Att vilja eller inte vilja

Joshi kōsei 

Joshi Kousei eller som det förkortas till JK. Joshi Kousei översätts ungefär ”skolflicka” och då flickor specifikt i high-school-ålder, alltså mellan fjorton till arton. Men JK är inte bara en skolrelaterad term, det har också utvecklats till en kultur och för många ett sätt att tjänna pengar. 

 

De tjänster som säljs är bland annat massager, spådomar, att prata med en skolflicka på ett kafé eller en promenad runt kvarteret allt detta utförs av skolflickor men oftast äldre män som kunder. 

 

JK-kulturen började utvecklas då Japan reformerade sina skoluniformer runt 90-talet så att de blev mer moderna. Då började elever se uniformerna som kläder som gick att ha även efter skolan. Kläderna utvecklades också till en statussymbol då trendigare märken började producera uniformer så eleverna och då speciellt flickorna ville ha de finaste och mest moderna uniformerna från de trendigaste märkena. 

 

I och med JK-kulturen så kom detta också att leda till en sexualisering av minderåriga skolflickor. Detta är ett stort problem i hela världen men i Japan är det så tydligt då denna sexualisering sker ganska öppet inom den japanska sexindustrin. Mycket pornografi är centrerad runt skolflickor, speciellt inom ”hentai” som är ritad porr i en manga-stil. Så sent som i juni 2014 så förbjöds innehav av barnpornografi i Japan men ritade bilder är ett undantag från lagen. En av anledningarna till att utvecklingen för att skydda barn från sexbrott och att förbjuda barnpornografi har tagit så lång tid är att det inte finns någon allmän debatt om ämnet, detta leder till att politiker inte ser någon anledning att ta upp frågan. 

 

Som jag nämnde tidigare så började JK-kulturen att utvecklas under 90-talet, det var också då som företag som tjänade på detta började att etableras. De första tjänsterna som erbjöds var så kallade ”walking dates” där skolflickor i uniform gick på dejter med ofta mycket äldre män. Tjejerna blev då betalade ungefär 80 kronor i timmen för att gå en promenad med sina kunder. Sedan 90-talet så har företagen ändrats, ”walking dates” erbjuds fortfarande men JK-företagen erbjuder nu fler tjänster och de har blivit mer etablerade. Det finns till exempel kaféer där män kan gå och prata med skolflickor och många andra tjänster erbjuds som till exempel spådomar och massage, men det finns också mer bisarra exempel som att kunder kan lukta på eller kittla flickorna. 

 

Även om vid en första anblick så kan JK-företagen se lagliga ut, så är de ofta en front för barnprostitution då dessa kaféer ofta sätter köpare i kontakt med de minderåriga flickorna. Detta är ett utbrett problem. Bara i Tokyo så tros det finnas 170 så kallade JK-företag.
Bild:
© Signe Martinsson 2015
Källor 

Trovärdig för att det är en officiell källa från en regering i ett demokratiskt land. Landet har inte några öppna konflikter med japan som skulle kunna svänga materialet i någon riktning. Sidan är också publicerad 2014 och är en officiell rapport var gällande trafficking i japan.
Författare: Tomohiro Osaki
Publicerad 4/11-14
Det är en officiell nyhetssida med riktiga journalister som skriver. Och källan kommer från japan och har där för en bra insyn i problemet. Finns en tydlig avsändare och författare.
Publicerad 20/7-15
Tydlig avsändare och dokumentären innehåller första hands källor och många intervjuer. Dokumentären ger en helig hetsbild och är gjord av en nyhetsorganisation.
/Signe